Om Envirologic

1994 såg vår VD Jan Sandberg en grisproducent kliva ut på stallbacken. Han var klädd i orange regnställ, stövlar och sydväst. Allt täckt av ett blött lager brun sörja. I hans ansikte, som var täckt av samma sörja, tittade ett par röda ögon på honom och han sade uppgivet: – Jag orkar inte med det här längre!
Han förklarade sedan vad en stalltvätt i modern grisproduktion innebar. Ett jobb som han utförde två dagar varannan vecka, som alltid slutade med feber på kvällen och ögon så inflammerade på morgonen att det var svårt att överhuvudtaget öppna dem.

Den här upplevelsen, samt insikten om att det måste finnas andra branscher där tvätt- eller rengöringsarbete sker i hälsovårdliga miljöer, resulterade i att Jan tillsammans med vänner började att utveckla en robot som skulle kunna eliminera detta ohälsosamma arbete. År 1999 startade de därför Ramsta Robotics AB (nuvarande Envirologic).
Hösten 2001 var roboten färdigutvecklad och den började säljas i Sverige. Mottagandet på marknaden blev succéartat. Tvättarbetet, maskinkvaliteten och servicenivån fungerade perfekt efter någon tid. Det viktigaste sättet att sälja blev att resa runt i landet och göra demonstrationer hemma hos grisproducenterna. Eftersom produkten representerade något helt nytt var det viktigt att potentiella kunder fick känna på roboten och själva se hur tvättarbetet gick till. Idag har 30 % av de potentiella grisproducenterna i Sverige köpt en robot för tvättning av sina stallar. Flera kunder har börjat komma tillbaks för att köpa en ny årsmodell. En marknad för begagnade robotar har också utvecklats.

Ambitionen var redan från början att lansera roboten internationellt och därför ansöktes patent i flera europeiska länder, i Nordamerika och i Australien. Roboten har presenterats på en rad internationella jordbruksmässor, ofta prisbelönad. Idag finns ett nät av distributörer spridda över Europa och Nordamerika och roboten har presenterats på en rad internationella jordbruksmässor.